Субота, 27 ЛютогоПерший регіональний
Shadow

Сфера обслуговування переходить на українську

З цієї суботи, 16 січня 2021 року, мовою сфери обслуговування в Україні офіційно стане українська.  

Ухвалений ще 2019 року мовний закон передбачає, що з цього дня обслуговування споживачів і надання інформації про товари і послуги має бути українською – незалежно від того, хто ці послуги надає. 

Це означає, що в кав’ярні й в банку, на АЗС і в бібліотеці до клієнта мають звертатися державною мовою. Втім, уточнює закон, на прохання клієнта його особисто можуть обслуговувати іншою мовою, прийнятною для сторін.  

Порушникам закону загрожують штрафи.

Прихильники нововведень вже зараз називають суботу історичним днем. Критики стверджують, що 16 січня стане початком шляху країни до середньовіччя.

“Хоч китайською”  

В принципі, для російськомовних користувачів української сфери послуг з 16 січня мало що зміниться. Згідно з законом заправник, офіціант або аптекар будуть зобов’язані звертатися до них українською.  

“Але якщо ви попросите пояснити інформацію будь-якою іншому мовою, і персонал матиме можливість це забезпечити, то, звичайно, вони можуть це зробити. Ми – велика європейська країна, у нас повно іноземних студентів, бізнесменів з різних країн світу, ми – транзитна країна … Немає проблем”, – пояснив ВВС уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь.  

ресторан
 

Світлана, продавчиня овочевого кіоску в одному зі спальних районів Києва, могла б бути живою ілюстрацією цієї тези. 

Кілька хвилин тому вона чистою українською обговорювала з подругою родинні перипетії когось зі спільних знайомих і привіталась з кореспондентом ВВС українською мовою. 

Але варто попросити у неї зважити картоплі російською, вона переходить під час діалогу з покупцем на цю мову, продовжуючи розмовляти з подругою українською.

Про нововведення, що набирають чинності з суботи, Світлана чула в новинах, але досконально не розбиралася. Її кредо: людина нехай хоч китайською говорить – знайдемо спільну мову, аби за картоплю заплатила.  

Штраф за мову

Один з найбільш суперечливих і обговорюваних моментів у цих нововведеннях – штраф від 5 100 до 6 800 гривень, передбачений для порушників законодавства.  

“Але я сподіваюся, що таких прикладів у нас не буде”, – каже Тарас Кремінь, до компетенцій якого входить накладення таких штрафів.  

Почати варто з того, що штрафувати за порушення почнуть не цієї суботи, а лише з липня 2022 року.  

Та й тоді, як випливає зі слів Кременя, отримати такий штраф буде доволі складно.  

ресторан
 

Моделюємо ситуацію: українськомовний громадянин заходить до кав’ярні, а бариста звертається до нього російською. Звичайно, громадянин зможе просто випити кави й піти. Або зможе відмовитись від кави тут і піти в інший заклад. Але якщо наш громадянин захоче випити кави саме тут, і йому важливо реалізувати своє гарантоване законом право на обслуговування державною мовою, він зможе попросити перейти на українську.

Якщо бариста з якоїсь причини відмовиться розмовляти українською, Кремінь радить звернутися до адміністратора закладу.  

“Я вважаю, що ситуацію завжди можна вирішити на місці. Люди вміють між собою домовлятися. Сьогодні, на тлі пандемії, економічної кризи та війни на сході країни, не думаю, що люди між собою воюватимуть ще й через мовні питання. Українці достатньо мудрі й толерантні для цього”, – каже Кремінь.  

“Але якщо у такій ситуації буде відмова, принципове ігнорування державної мови чи навіть більше – наруга, то діятимуть абсолютно інші механізми”, – продовжує він.  

Біля Верховної Ради регулярно відбуваються мітинги на захист української мови  
 

У цій ситуації Кремінь радить зафіксувати те, що відбувається, за допомогою аудіо- чи відеозапису, записати дані свідків конфліктної ситуації та надіслати ці дані в його офіс – наприклад, через форму на сайті уповноваженого.

У формі необхідно вказати свої дані: ПІБ і місце проживання, суть порушення, інформацію про порушника і додати файли, які доводять факт порушення прав заявника.  

Якщо фахівці з офісу уповноваженого із захисту мови вирішать, що порушення дійсно було, власник кав’ярні отримає попередження з вимогою усунути порушення. І тільки якщо протягом наступного року мовне законодавство порушать вдруге, уповноважений зможе виписати кав’ярні постанову про штраф. Яку, втім, можна буде оскаржити в суді.  

Кремінь підкреслює: в описаному нами випадку штраф випишуть не баристі, який фактично порушив вимоги закону, а власнику кав’ярні. Тому він закликає власників бізнесу нагадати своїм працівникам про нововведення – це, мовляв, буде дешевше, ніж потім розбиратися зі сплатою штрафів.  

BBC NEWS УКРАЇНА

Хочете отримувати найважливіші новини? Підписуйтеся на наш канал в ЮтубіTelegram та Instagram.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *